+31(0)622723736 Rob@pointmarketing.nl

Leisure marketing bij Kattevennen-Cosmodrome in Genk

Interview over doelgroepen, educatie en passie creëren voor de ruimte

Interview door Mirthe Smeets, april 2021

Kattevennen Cosmodrome Stokkemanroute

Militza Kuipers van Kattevennen-Cosmodrome is coördinator hospitality, Marketing en Sales van Kattevennen-Cosmodrome, de toegangspoort tot het grootste natuurpark van Vlaanderen. In dit interview maken we kennis met Militza en de marketingaanpak van deze toeristisch recreatieve attractie gelegen in een prachtig natuurgebied.

Militza, sinds wanneer werk je bij Kattevennen-Cosmodrome?

‘Al sinds 1996, met veel plezier. Ik ben verantwoordelijk voor het bezoekersonthaal. Ik leid een team dat instaat voor de informatie, ticketverkoop en verkoop van wandel- en fietskaarten. Daarnaast verzorgen we de uitbating van de minigolf en fietsverhuur. Verder schrijf en coördineer ik projecten en ben ik verantwoordelijk voor de Marketing, Sales en Communicatie.’

“Sinds kort kun je in je gezinsbubbel naar de expositie De Oerknal”

Wat bieden jullie aan in deze coronatijden met scherpe maatregelen? 

‘We hebben een aangepast programma. Sinds kort kun je in je gezinsbubbel naar de expositie De Oerknal. Er is niet veel open in België, maar tijdens dit uitstapje ben je toch even weg uit de realiteit. Je kunt je verdiepen in de ruimte en nadenken over het ontstaan van alles. Filosoferen! ‘Wat mij betreft weet ik niets zeker, maar naar de sterren kijken zet me aan het dromen,’ zei Vincent Van Gogh. Het is herkenbaar voor veel mensen.

De expo is een leuke invulling om met het gezin te doen. Interessant voor ouders én kinderen. Als je thuiskomt, dan merk je dat je ontspannen bent en anders tegen dingen aankijkt.

Je gebruikt een tablet en apps tijdens het bezoeken van de expositie. Via apps kun je wedstrijden en vragen oplossen. We geven tips voor de kinderen. We krijgen goede reacties van gezinnen! We willen in een volgende fase voor nog meer toegankelijkheid zorgen. Het zou mooi zijn als de app dan op de smartphone staat.

We geven daarnaast online workshops en online lezingen. Bovendien sturen we meer filmpjes uit en hebben we do it yourself-pakketjes gemaakt (de inhoud koop je bij ons in een box, thuis mag je een raket maken en lanceren). Als kindjes zich vervelen thuis, dan kunnen ze toch nog wat uitdagends doen.’ 

”Er is niet veel open in België, maar tijdens dit uitstapje ben je toch even weg uit de realiteit”

Astronaut museum

Maken jullie al nieuwe plannen, voor ná de coronaperiode?

‘We merken dat je maar mondjesmaat kunt vooruitkijken. Je weet niet zeker of je 1 juli bijvoorbeeld weer open kan. De pandemie is ernstig is en duurt langer oorspronkelijk gedacht. We richten ons meer op het najaar (oktober). Hopelijk zijn de vaccinaties dan gedaan en is het leven weer wat normaler. Wat we wel nu al kunnen plannen, is een nieuwe expositie, voor volgend jaar. ’

Op welke doelgroep richten jullie je? 

‘De ene helft van alle bezoekers bestaat normaliter uit scholen. De andere helft bestaat uit groepen (socio-cultureel/senioren/verenigingen) en natuurlijk uit gezinnen met kinderen.’

leisure marketing

Waarom is het belangrijk dat jonge kinderen bij jullie iets leren over de ruimte en sterrenkunde?

‘Kinderen kunnen zo onbevangen zijn. Ze verwonderen zich. Verbazen zich. Ze zijn creatief. Vaak zijn of worden ze fan van het heelal en de planeten. De kindjes met interesse hierin worden steeds jonger. Kindjes van 5 jaar noemen soms al alle planeten op!

Het is mooi als kinderen hier iets leren. We planten dan een zaadje. Wie eenmaal gefascineerd is door de ruimte, blijft dat vaak. Wie weet willen de kinderen van nu later wel een studie oppakken die te maken heeft met deze thema’s. Dat is goed, want we hebben wetenschappers nodig die deze richting kiezen.’

“Het is mooi als kinderen hier iets leren. We planten dan een zaadje. Wie eenmaal gefascineerd is door de ruimte, blijft dat vaak”

Kattevennen-Cosmodrome ligt tegen de grens aan. Komen er veel Nederlanders?

‘Jazeker! Niet alleen Limburgers uit Nederland, ook de toeristen uit andere regio’s komen hier. Zij verblijven dan in Centerparcs Vossemeren in Lommel of Erperheide in Peer tijdens hun vakantie, en vinden het leuk om een uitstapje te doen.’ 

Is er wel eens spraakverwarring?

‘Ja, het gebeurt wel eens. Wij zeggen ‘’aankomen’’, en bedoelen daarmee: ‘’arriveren’’. Je vraagt gerust aan iemand ‘’ben je aangekomen?’’ zonder voor ongemak te zorgen. In Nederland vraag je dan of iemand kilootjes is aangekomen. Dat geeft een heel andere reactie! Het is een leuke spraakverwarring. En zo zijn er meer voorbeelden. Maar goed, daar komen we wel uit. Soms ken je de betekenis van een woord niet, een andere keer geldt dat voor de ander. Dan vraag je aan elkaar: wat betekent dit woord? De uitleg is soms hilarisch en je krijgt dan leuke gesprekken.’

Attractie marketing
leisure marketing pointmarketing

Heb je zelf veel met de thema’s van het park?
‘Ik houd heel erg van de natuur. Ik vind het heel fijn om op te laden buiten, om alles op een rijtje te zetten tijdens een wandeling. Je merkt ook dat steeds meer mensen dit zo ervaren. Misschien komt dat door de drukke levens die veel werkenden toch hebben. Mensen zien in dat je in de natuur goed in balans komt en dat het belangrijk is om de natuur te behouden.

Ik vind het geweldig dat wij als enigen over de kosmos vertellen. Het is uniek in Limburg. De kosmos spreekt tot de verbeelding. Als klein meisje keek ik via de televisie naar de eerste mens op de maan. Dat blijft me altijd bij. Dat gevoel van spanning, avontuur en relevantie voel ik nog steeds rondom dit thema. Er wordt steeds meer ontdekt. We reizen zelfs naar Mars. Het blijft heel boeiend allemaal.’

Teamfoto Kattevennen Cosmodrome

Waarom spreekt dit werk je aan? 

‘Ik krijg altijd energie van het werken met mensen. Bovendien is de sfeer hier altijd goed. Hier komen mensen voor een leuke dag en uitstap. Ze zijn goed gezind. Meestal komen klanten in familieverband.

“Als ik een ander blij kan maken, ben ik ook blij”

Bezoekers geven vaak aan dat wij in het onthaal vriendelijk zijn, dat we echt gastvrij zijn en net dat extra stapje doen om mensen te ontzorgen. Dat geeft een goed gevoel. Als ik een ander blij kan maken, ben ik ook blij.

Ik vind het leuk dat sommige families graag terugkomen. Onlangs hadden we een gezin op bezoek met drie kindjes. Nadat ze de expo hadden bezocht, hadden wij de sterrenkijker buiten gezet, zodat ze bepaalde waarnemingen konden doen. We hoorden ineens dat één kindje jarig was en hebben dit kindje erna nog eens bij ons geroepen. De jarige lieten we een extra rondje kijken. Daar maakten we foto’s van, zodat het gezin een leuke herinnering aan de dag zou hebben. 

Nou, daar waren ze écht dankbaar voor. Ze zeiden dat ze een beetje emotioneel waren van tevoren, omdat het toch allemaal zo anders voelde door alle coronaperikelen. Dankzij ons was het gelukt om toch volop te genieten. Dat was wat we wilden bereiken: we hoopten dat de dag speciaal werd voor de jarige en de familie. Dat is fijn! Voor ons is het een kleine moeite, maar voor het gezin betekent het heel veel.’

Je achternaam is Kuipers. Je weet wie André Kuipers is: een Nederlandse ruimtevaarder. Jullie hebben beiden iets met de ruimtevaart. Toeval? Familie?

Lacht. ‘Nee nee nee. Frank de Winne is hier bekender. Maar ik ken André Kuipers zeker wel. Ja, mooi wat hij heeft gedaan. Maar het is voor zover ik weet geen familie.

Wat ik wel weet, is dat de naam Kuipers van oorsprong Nederlands is, uit Den Bosch. Een oom zocht dat uit. Hij verdiepte zich in de genealogie en dook de archieven in. Hij ontdekte dat de familie Kuipers vanuit Brabant naar België trok en daar niet meer weg ging. Hm, nu ik dit zo vertel, denk ik ineens… wie weet zijn André en ik toch wel heel heel ver weg familie. Mijn familie komt in elk geval uit Nederland, dat is een feit.’ 

marketing attractiepark
logo kattevennen cosmodrome genk

Kattevennen Cosmodrome in Genk is een aanrader om te bezoeken. Hier verdiep je je in de ruimtevaart en sterrenkunde (zoals het logo van het park al suggereert) maar ook minigolfen, wandelen, speurtochten doen en paardrijden. Het park biedt een unieke combinatie van indoor- en outdoor activiteiten. Je vermaakt je er de hele dag! 

Point Marketing verzorgt Google Search via Google Grants voor Kattevennen-Cosmodrome.